dinsdag 21 juni 2011

Unbridled

Twee keer in de week werk ik met Sophie, het paard van Ageeth. Sophie is (naast de koningin van het gezelschap) een erg lief, meewerkend en leergierig paard. Of eigenlijk pony, want qua stokmaat haalt ze het niet bij de paarden, zeker niet bij die kastelen van mij. Buiten haar hiervoor genoemde eigenschappen is ze ook nog eens heel bijzonder om te zien, ze is namelijk gezegend met een prachtige (redelijk zeldzame) valkkleurige jas. Al met al dus zowel qua karakter als uitstraling een prachtig 'portret' ;-)

Een tijdje terug ben ik begonnen met het trainen van Sophie om Ageeth te helpen Sophie d'r trainingsschema te laten volgen. Door hoefbevangenheid ontstaan door overgewicht was Sophie namelijk genoodzaakt om af te vallen, en zonder extra beweging gaat dat helaas niet (zoals ik zelf ook weet :-P). Twee keer per week combineerde ik de training met rechtrichten én conditie en uithoudingsvermogen trainen. Helaas is de laatste keer bij de controle door de dierenarts geconstateerd dat haar tussenpees aan het linkervoorbeen licht gevoelig is. Waarschijnlijk ontstaan door een verstapping over een boomwortel tijdens een buitenrit die Ageeth met haar maakte, maar zeker weten waar het door komt weet je natuurlijk nooit.

Omdat de training nu dus enigszins aangepast moet worden (we willen natuurlijk niets forceren) waren we genoodzaakt om andere elementen aan de training toe te voegen die in de plaats konden komen voor het intensieve longewerk. Om te zorgen dat ze soepel blijft hebben we wat stretch oefeningen gedaan, buigen naar links en rechts en stretchen van de benen. Na het rekken en strekken zijn we begonnen met wat grondwerkoefeningen, halthouden, volgen, achterwaarts, stappen op de volte, van hand veranderen op afstand, etc. Toen ik op het punt stond om af te gaan ronden bedacht ik me dat het wellicht een leuk idee zou zijn om eens te proberen dit alles zónder halster te doen en met het touw om de hals. Omdat Ageeth d'r freestyle touw mooi voorzien is van een ring halverwege kon ik deze zo om Sophie d'r hals bevestigen. Klaar voor de start en experimenteren maar. Alle oefeningen en dingen die ik van haar vroeg gingen nét zo makkelijk als met het halster of kaptoom.

Omdat ik Sophie maandag weer gewerkt heb stonden we wederom voor de keuze: "wat gaan we doen vandaag", naar aanleiding van de leuke ervaringen eerder vrijdag besloot ik om de halsring (is het eigenlijk niet echt maar weet even niet wat voor naam ik het anders moet geven) nog eens om Sophie te hangen. Het leek me leuk om eens te experimenteren met rechtrichten zónder kaptoom. En wonderbaarlijk genoeg kun je dus ook zonder kaptoom heel goed werken aan voorwaarts neerwaarts, lengtebuiging en het ondertreden van het binnenachterbeen. Zelfs maakte Sophie al keurig een beginnetje aan schouderbinnenwaarts! Super leuk dus!

Nu mijn interesse eenmaal gewekt is struin ik heel internet af naar inspirerende filmpjes/foto's en websites en kwam er achter dat het werken met een paard zonder hoofdstel/halster/etc. heel simpel 'Unbridled' genoemd wordt. Ik had het zelf kunnen bedenken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten