woensdag 21 december 2011

Mok problematiek en alternatieve oplossingen


Vanaf haar drachtigheid heb ik met Pepe te kampen gehad met wat behoorlijke mok problemen. In eerste instantie leek het volgens de dierenarts door de hormonen te komen en zou zo te verhelpen zijn wanneer het veulen afgespeend was. Niets bleek minder waar want tegen dat het veulen afgespeend zou worden hadden we al twee keer een Einschuss been achter de rug. Bloedvergiftiging dus. Daardoor is ze toen ook flink met antibiotica behandeld tot op het punt dat de dierenarts niet meer wist wat te doen met dit probleem. Het zou nooit meer over gaan en ze moest leren hiermee te leven. Gelukkig nam ik hier toen geen genoegen mee en ben vervolgens alternatief e.e.a. gaan experimenteren. Wil je weten wat voor mijn Pepe geholpen heeft? Lees dan verder.


Mok is natuurlijk een verzamelnaam voor alle huidaandoeningen aan de benen/in de kootholte van het paard.  Wil je meer weten over wat mok specifiek inhoud en wat de symptomen zijn? Google dan even want over dit standaard verhaal is al zoveel geschreven ;-) Maargoed, wat uiteindelijk voor jouw paard helpt is echter echt een kwestie van uitproberen! Misschien kunnen mijn (succesvolle -bij mijn paard in ieder geval-) probeersels je helpen.


Dit heb ik met Pepe gedaan toen ze mok had:
Toen Pepe nog op stal stond en de problemen zo erg waren heb ik eerst iedere dag haar been met lauwwarm water gewassen (omdat het been op stal iedere keer weer vies werd met mest/urine etc. als ze schoon zijn op stal zo min mogelijk wassen en er aan komen met water) in combinatie met PH neutrale zeep (gewoon groene zeep is hiervoor geschikt, in ieder geval iets wat de huid niet uitdroogt en niets bacteriedodends), vervolgens goed gedroogd (sommige keren zelfs met de fohn!! koudere stand welliswaar) want een vochtige omgeving is funest om van mok af te komen. Dan vervolgens als het been helemaal droog was heb ik het rondom met een dikke laag geraniumzalf ingesmeerd eigenlijk smeer je dit laag op laag op laag... De geraniumzalf die ik gebruikte is van de drechtsteden, dit is een combinatie van groen leem met geraniumolie. 

Dit proces duurde bij mij ongeveer een week of drie geduurd, iedere dag waste ik het been weer, en weer hetzelfde verhaal. Let op als je ditzelfde gaat proberen: niet gaan plukken aan de 'korstjes' of plekjes waar de leem 'vast' lijkt te zitten. Het laat namelijk vanzelf los als het zijn werk gedaan heeft. Op een gegeven moment merk je dat de huid rustiger wordt en dat de mok plekken eigenlijk weg zijn, maar de 'hele' huid die er voor terug komt ziet er nog wat 'teer' uit. Op dat moment ben ik gaan smeren met Zinkzwavel zalf van Phytonics om de huid weer te helpen volledig te herstellen en op volle kracht te komen. 


Wel belangrijk is het dat mét deze uitwendige ondersteuning er ook wat verandert aan de inwendige gezondheid van het paard. Ik ben met Pepe compleet overgegaan op 'schoon' voer en heb dus alle suikers (behalve 'natuurlijke' uit hooi en gras) moeten schrappen (dus brok, muesli etc.). Onderschat de waarde hiervan niet!


Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat de darmflora weer in balans komt, pok moet de weerstand naar een hoger niveau komen. Ik heb Pepe ondersteund met een inwendige reinigingskuur (hier start je dan ook helemaal aan het begin van het totale proces mee, tegelijkertijd met het smeren van de geraniumzalf of groene leem). Dit kun je doen met o.a. groene leem, maar een drainage compositum van de groene os werkt ook goed. Na de reiningskuur ben ik overgegaan met het toevoegen van mierikswortel en teunisbloemolie, 2x daags 10 druppels. Het voordeel van Teunisbloemolie is dat het Omega 6 bevat maar ook GLA, dit is een stof die ontstekingremmend werkt. 



Mijn 'hoe-kom-ik-van-die-ellendige-mok-af' recept: 

  1. Starten met een reinigingskuur
  2. Geraniumzalf (of gewone groene leem) smeren op het been, laag op laag op laag, geef het ook de tijd! (Alleen wassen -met PH neutrale zeep- als het vies is van de stal o.i.d.)
  3. Na reinigingskuur ondersteunen met teunisbloemolie (ontstekingremmend) en mierikswortel (stimuleert doorbloeding)
  4. Na aantal weken geraniumzalf en 'gezonde huid' komt tevoorschijn gaan smeren met zink zwavel pasta.
  5. Zonder aanpassing van het ransoen hebben alle bovenstaande tips waarschijnlijk geen nut. Ik heb met Pepe echt gemerkt dat het aanpassen van haar ransoen de doorslag gegeven heeft. Dus van kuilgras over op hooi, geen brok en muesli meer etc. Ook is het zonder meer van groot belang de omgevingsomstandigheden zo hygienisch te maken als mogelijk, stal zo schoon en droog mogelijk en als het even kan gewoon zoveel mogelijk op de wei. Die is namelijk altijd nog schoner dan een stal. 

Als jou paard nou toevallig één van die gelukkigen is die lekker de wei op mag maar is het vreselijk nat door ons regenachtige Nederland en ben je bang dat de mok weer de kop op steekt? Je kunt de benen in zo'n geval ook 'beschermen' door ze in te smeren met groene leem (preventief dus voor de mok). Grove groene leem die je zelf nog aan moet maken is hier het handigs (en voordeligst voor). Van de Vertagil hebben ze perfecte 5kg emmertjes. Kost even wat werk en tijd om te maken maar dan heb je ook wat! 


Nog een korte notitie: inmiddels is Pepe er weer dusdanig bovenop dat ze géén mok meer heeft. Daarentegen heeft de mok die ze destijds had wel dusdanige schade aangericht (door de bloedvergiftiging, 2x) aan de circulatie van haar achterbeen dat het geen optie meer is om haar stil te zetten. Zodra ze constant wat kan bewegen blijft haar been perfect in vorm, maar zodra ze langer dan een uur of 3 op stal staat wordt haar been  weer mega dik. Hierdoor heb ik eerder dit jaar besloten om ze met z'n 3en 24/7 op de wei te zetten. Voor sommige misschien verbazingwekkend maar zo staan ze nu dus nog steeds. Ondanks dat de wei waar ze op staan behoorlijk nat is is ze nog steeds mokvrij. Hoe komt dat?  Ik denk: 1, omdat ze zich goed voelt, 2, omdat ze alleen nog maar 'schoon' voer krijgt, 3, omdat ze constant kan bewegen. Maargoed, dat is natuurlijk mijn observatie maar ;-) de resultaten mogen er in ieder geval wezen!


Wanneer je met dit soort fysieke problemen te kampen hebt neem dan (bij twijfel) altijd eerst contact op met je dierenarts!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten