donderdag 15 september 2011

Hoefzweer

Een aantal weken geleden zag ik dat Pe niet helemaal lekker liep. Omdat het er in eerste instantie nou niet heel dringend uitzag besloot ik om het even aan te kijken. Ze staan immers toch met elkaar op de wei en jakken geregeld heen en weer achter elkaar aan, ook komt het wel eens voor dat ze elkaar in het heetst van de strijd een liefkozend zetje geven (met de achterhoeven...) of elkaar onbedoeld tackelen. Af en aan leek het minder te worden en dan weer wat 'erger', maar niet één keer zo dat ik er ongerust over was. Tot afgelopen donderdag.
In de ochtend was ik nog bij ze geweest en niets aan te zien en vervolgens werd ik in de middag gebeld met de mededeling dat ze op 3 benen stond. De paniek sloeg gelijk toch wel een beetje toe omdat Pe al zo'n beetje alles wat een paard aan zijn benen kan hebben al gemankeerd heeft, en de laatste einschuss taferelen al door mijn hoofd schoten. In eerste instantie gelijk de dierenarts gebeld, eenmaal aangekomen kon deze geen uitsluitsel geven omdat ze buiten een warme hoef, ook enorm gevoelig was op de pees en andere delen op het been onder de voorknie. Deze raadde toch aan om de hoefsmid zo snel mogelijk te laten komen zodat deze kon kijken of we met een hoefzweer te maken hadden, en daar gelijk wat aan kon doen. Nadat de dierenarts Pe nog een pijnstiller had toegediend zijn we naar voren gestrompeld en het voetje in een voetzak (geen succes...) te weken gezet om zo te wachten op de hoefsmid. 

Eenmaal aangekomen en gekeken kon deze gelukkig snel uitsluitsel geven. Ik ben nog nooit zo blij geweest om te horen 'ja hoor, hier zit 'ie!'. Ja inderdaad, blij met een hoefzweer. Voornamelijk vanwege het feit dat al die andere ellende (fractuur, einschuss, peesblessure etc.) daardoor dus in dit geval uitgesloten was en in ieder geval deze keer aan mij voorbij zouden gaan. De pech heeft mij de laatste aardig achtervolgd dus dit erbij kon ik er eigenlijk niet bij gebruiken. Nooit natuurlijk, maar nu zeker niet.

Uitgesneden en wel zag het er uit als bovenstaand. De geweekte hoef en het 'rotte' plek duidelijk te zien. 

Het hele proces leek aardig te vorderen, totdat.... Ze gister wéér op drie benen stond..... Zucht.....

Dus nu maar gelijk de hoefsmid gecontact en deze heeft 'm vanochtend nog maar wat verder uitgesneden. Dat was ook nodig want het slechte plek zat nog veel verder. Nu de druk er helemaal vanaf is staat ze lekker ingepakt (met watten en ducktape) op de wei met haar zoon en vriendin! Nu maar hopen dat onze houdini 'm niet af weet te manouvreren!

Om Pe te ondersteunen ben ik aan het kijken met welke etherische oliën/ edelstenen/ chakra's/ acupunctuurpunten etc. ik haar zou kunnen ondersteunen, maar dit hou ik tot een volgende keer. Hoefzweren zijn volgens mij een redelijk veel voorkomend probleem dus iedere verlichting waarmee je het paard kunt helpen als 'ie er herstellende van is, is volgens mij meegenomen. Het is nu alleen 12u geweest dus technisch gezien ben ik jarig. Genoeg getypt voor vandaag dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten